Pengalaman UKCG

Assalamualaikum, today story is about my experienced in IPG kampus tawau.Pada  awalnya aku langsung x mengharap dapat UKCG ni,yelah ramai kata susah ujiannya,ramai yang x pass kerana ujian fizikalnya ja. Aku mmg minat nak jadi cikgu tapi lawyer yang aku pilih maklumlah suka berdebat kan ahahahahaha tapi aku lansung tak pernah ikut debat dkat skolah alaa maklumkan cikgu hanya pilih pelajar yang pandai je yang mmg A english nya tak macam kita ni asyik B Jeeeeee. BOSAN AKU ! Tapi alhamdulilah la kan biarpun hanya dapat B je time SPM yang lari dari target aku. okeoke aku dah melalut tapi apapun aku hanya nak jadi orang berjaya ja tak kisah la apapun kerjaya aku nanti ! berbalik kepada cerita kita.So, lebih kurang jam 10 aku dgn parents pun gerak pigi kampus IPG tawau alaa maklumlah mesti 30 minit awal la katakan tapi tup tup buruk menunggu ermmm tapelah yang penting menepati masa kan.

UKCG pada tahun aku ni 2016 bolehlahh nak dikatakan senang x juak susah pun x. bagi aku half half. Ye la kan mana ada benda yang mudah di dunia ni macikkkkkkk oi. So, UKCG ni ada dua ujiannya first hanya ujian bertulis je pun. Tak perlu risau ujiannya hanya bulat bulat je oke, hanya hitamkan je kertas OMR kamu punya tuhhhh. Alaaa bukannya susah sangat pun soalanya dea hanya uji otak korang ni betul ka tidak opsss ! Ujian ni mempunyai dua bahagian iaitu bahagian A and B.

Bahagian A korang hanya ada dua pilihan soalan je sama ada A or B tu jeee. kebiasannya jawapan berbunyi wajar atau tidar wajar dan mempunyai 135 soalan ja. Manakala bahagian B pula korang akan menjawab sebanyak 60 soalan okeoke ! Senang ja soalan dea . PASTI koraang bule punya hanya kbkk je la. Tapi tu lah korang mesti hikpokrit la ahahahaha. Hanya pilih jawapan yang munasabah je.
kalau bahagian B ni im still remember soalan dea berbunyi like this"anda dikatakan seorang yang panas baran?","ketika anda sendiri anda sering mendengar suara suara yang bercakap dgn anda","anda berasa bahawa anda tidak ada apa apa yg diharapkan di dunia ini", anda pernah berfikir untuk mati berbanding menderita" Lebih kurang begitulah soalannya yaa. Tapi jawapanyaa ada pilihan sama ada TBBS(A),TB(B),B(C).SB(D).Mudahkan. Lagi 1 kalau adadapapa masalah ke apa tak paham tanya je pengawas yang bertugas tuuu kalau korang xtau nak letak kat mana nama time naik isi OMR tu ka apa nak tulis apa ke. KUNCInya angkat je tangan korangg lepastu datang la pengawas tuu selesaikan masalah kamu tuhh. Jangan malu korang bukannya dikenal pun. CHILL.


So, korang xperlu la risau or nervous angat tapi kalau nervous sebelum masuk dewan boleh la jangan time nak jawab tu nervors pulak. KUNCInya hanya tenang ja oke pikirkan matlamat and tujuan kita dan banyak berdoa. In Shaa Allah nervous tu hilang la juak. Aku pun nervous juak la biasa fitrah manusia. Aku pun hilang nervous salah 1 sbb aku telah ditenangkan atau direlaxkan oleh sahabat and kawan2 aku melalui wassap. Banyak yang beri semangat dgn aku ni ksian. Tu guna sahabat and kawan tau.

Lagi 1 aku kan newbie dgn tempat kampus tu so ak pun taktau daftar dimana. Takperlu risau pigi ja kat tempat ramai org haaa kat situ la tempatnya. Cluenyaa ak nmpk banyak perempuan n lelaki pakai baju sukan n dgn parents drg nak daftar. Senang kan. ahhahahaha kalau masi tak jumpa tuuuuu pi pondok pak guard bilang sama dia di mana tempat UKCG confom dea tau laaaa. kalau dea taktahu juak entah la. ahahahaha .

Time UKCG ni aku ja sendiri takda kawan sebab kawan kawan aku semua dah menjalani UKCG kemarinnn. Mujur aku ada kawan dari sekolah darjah and kakak yang 1 skola dgn ak tupun aku bknnya kenal sangat atau mmg xkenal pun tapi mukanya familiar,ak pun tanya la dri skola mana rupanya senior ak kat skola menengah dulu nasib kak fatin baik and sporting so tak la sendiri kan. Tapi dont worry kat sana ramai yang takda kawan la juak sebab ada yang datang dari semenanjung la sandakan lah. Korang hanya perlu senyum murahkan senyuman anda tapi jangan senyum macam org gila nanti takda yang pulak nak kawan. Macam aku time ujian bertulis tu ak pandang belakang and senyum dgn perempuan alhamdulilah senyuman aku dibalas juak dengan melalui senyuman kami pun bertegur tanya benda ni itu sepanjang UKCG. Namanya siti racehce entah apalaaa ak pun da tak ingat. ahahhahaha. KUNCInya jangan sombong and mulakan HAI or ASSALAMUALAIKUM. Dengan cara tu korang akan dapat kawan punya ahahahaa siap bertukar nombor wassap. Jangan salah faham kawan perempuan laaa nak erat silaturahim la katakan manatau esok lusa nak jumpa, lepak kat kedai mak timah or mak limah ke apa ke manatala tau rezeki dapat iv ipg sama sama gan kawan tu ka kan kan kan. AMIN.

okelah dah penat laaaaaaa ala maklumlah baru balik dari UKCG la katakan. UJIAN FIZIKAL ESOK KOT AK TULIS. Akan bersambungg ~

Sumber

Catatan popular daripada blog ini

APA BEZA ANTARA IJAZAH SARJANA MUDA DENGAN KEPUJIAN DAN IJAZAH SARJANA MUDA SAHAJA ?

IKBN, ADTEC, JMTI, ILP, Kolej Komuniti, Politeknik, BLKP, IKM, KKTM

Pelajar UPSI Belum Tentu Jadi Guru: Info Buat Graduan UPSI, Peringatan Buat Pelajar IPG