Pengalaman Ukcg

Hi assalammualaikum,

Untuk kalini, saya nak kongsikan bagaimana pengalaman saya membuat ujian kecergasan untuk masuk ke Institut Perguruan Guru.Buat pengetahuan semua, ujian kecergasan saya di Maktab Perguruan Perempuan, Melaka. Waktu saya, ujian ini terbahagi kepada dua bahagian, mula mula ujian bertulis, kemudian disambung dengan ujian kecergasan.

Untuk ujian bertulis, masa adalah selama 45 minit.
Bahagian pertama, pilihan jawapan dia sama ada YA/TIDAK. Untuk bahagian ni, saya cadangkan korang menjawab dengan penuh kesabaran, walaupun korang tahu jawapan dia apa, tapi teruskan membaca soalan sehingga habis. Sebab kadang-kadang kita tertinggal kata kunci apa yang dia nak. Bahagian ni, korang semua boleh gunakan logik akal je, jadi bagi saya tiada masalah.
Untuk bahagian kedua, pilihan jawapan dia, sama ada SANGAT TIDAK SETUJU, TIDAK SETUJU, SETUJU atau SANGAT SETUJU. Bagi saya, soalan ini agak mengelirukan. Tapi, apa yang saya nasihatkan, jawablah dengan jujur. Untuk bahagian ini juga, saya nasihatkan korang pilih jawapan antara SANGAT TIDAK SETUJU atau SANGAT SETUJU sahaja ( saya pun tak pasti kenapa, tapi saya pernah terbaca di blog lain, mungkin sebab melalui dua jawapan tu je, nampak yang kita betul betul yakin dengan jawapan yang kita pilih)

Okay seterusnya, kita ke bahagian Ujian kecergasan. Sebelum ke ujian kecergasan ni, semua calon akan diberikan taklimat dan mereka akan buka satu vid untuk cara-cara kita buat semua ujian kecergasan tu. Tapi seandainya korang terlepas pandang, takpe sebab nnti kat setiap check point akan ade petugas yang akan jaga dan akan tunjuk lagi sekali cara nak buat semua ujian tu. Tapi nasihat saya ialah, cuba perhatikan betul betul vid bleep test sebab waktu tu pun saya tak berapa perhati sangat jadi saya agak keliru waktu ujian bleep hehe.

Check point pertama ialah, Ukur Bmi badan. Untuk dapatkan markah full kat sini, bmi kita kena normal.

Check point kedua ialah, jangkauan melunjur. Jangkaun melunjur ni, kita dah biasa buat untuk ujian Segak. Jadi untuk orang yang dah biasa dpt markah tinggi untuk jangkauan melunjur, korang dah blh rileks. tapi untuk yang tak blh nak fleksibel tu, blh la mula lentik lentikkan badan lol. Korang ada peluang nak tolak sebanyak 4/3 kali.Tapi kalau dah sekali tolak dah lepas apa target diorang, ha kira sekali jelah cubaan korang.  Untuk dapat full mark untuk lelaki (47 dan ke atas) untuk perempuan (44 dan keatas)



Check point saya yang ketiga ialah, bangun tubi bervariasi. Setiap satu variasi tu, korang kene buat sekali je, tapi kalau untuk cubaan pertama tu korang tak blh buat, maka korang akan diberi sehingga tiga kali percubaan. Untuk dapatkan markah penuh, korang kena mmpu lakukan kelima-lima variasi.
1. tangan sentuh lutut
2. siku sentuh lutut
3. tangan pada dada then up
4. tangan belakang kepala then up
5.tangan sentuh skapula then up

Check point keempat pula, saya kena buat tekan tubi tanpa henti. Bagi yang tak biasa nak buat tekan tubi macam saya, akan jadi sedikit memenatkan. Apa yang penting kita kene buat non stop lepastu pastikan buat tekan tubi dengan betul. Untuk check point ni, petugas yang akan kira berapa banyak tekan tubi yang kita buat. Untuk dapatkan markah penuh, lelaki kene buat sekurang-kurangnya 40 tekan tubi, dan perempuan pulak kene buat 30 tekan tubi.

Akhir sekali, check point kelima, Bleep test. Untuk bleep test kita kene lari 20m ikut bunyi beep yang dia akan pasang nnti. Untuk bleep test korang kene lari non stop sebab ujian ni sebenarnye nak check tahap kardiovaskular korang. Ujian ni ada beberapa 7 level, tapi setiap level tu pulak, ade bilangan kali untuk korang ulang alik. Contohnya
Level 1- 7 kali ulang alik
Level 2- 8 kali
Level 3- 8 kali
Level 4- 9 kali
Level 5- 9 kali
Level 6- 10 kali
Level 7- 10 kali
Kalau masih keliru, cuba search kat youtube pasal ujian bleep ni. Buatlah semampu yang korang blh sebab ujian bleep ni markah dia 30% manakala untuk check point yang lain tu cuma 15%. Saya cuba seboleh yang saya mampu tapi malangnya saya cuma mampu untuk lari sampai level 3-1 haha. Masa saya tu, ramai la jugak yang turut sama sama stop lari, tapi ada seorang budak perempuan ni, dia lari sampai level 6. Ya Allah, jauh betul beza dia dengan saya :'))

Jadi setakat tu jelah apa yang mampu saya kongsikan. Bagi markah markah  yang saya kasi tu, tu semua saya dapat melalui whatsapp. Jadi sejujurnya saya tak tahu la betul ke tak kesahihannya haha. tapi insyaAllah blh la jadikan markah yang saya kasi tu sebagai target. Untuk calon perempuan, saya cadangkan korang semua pakai baju gelap, sebab confirm korang semua akan berpeluh teruk! haha pastikan buat latihan awal-awal supaya nanti takdelah muscle korang semua terkejut tetiba je haritu terus aktif! All the best & Goodluck!

sumber

Catatan popular daripada blog ini

APA BEZA ANTARA IJAZAH SARJANA MUDA DENGAN KEPUJIAN DAN IJAZAH SARJANA MUDA SAHAJA ?

Pelajar UPSI Belum Tentu Jadi Guru: Info Buat Graduan UPSI, Peringatan Buat Pelajar IPG

What is ASASIpintar UKM?